وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

جهاد برای آزادسازی فلسطین در فقه شیعه

قصد داشتم یادداشت کوتاه زیر را قبل از روز جهانی قدس در وبلاگ منتشر نمایم اما تراکم و تعدد فازهای مطالعاتی شخصی و کمبود وقت، مانع اینکار شد. علی ایحال امیدوارم امت اسلام در قبال مسأله فلسطین به تکالیف شرعی و تاریخی خود عمل نماید آن هم در دوره ای که پرچم اسلام های آمریکایی و انگلیسی و صهیونیستی در بلاد و ممالک متظاهر به ظواهر اسلام به اهتزاز درآمده و مردم مسلمان غزه در سکوت خائنان نظام های مرتجع منطقه و مدعیان حقوق بشر غربی و شرقی و از همه تلخ تر ناظران سازمان های بین المللی و دیده بان های جهانی، به خاک و خون کشیده می شوند و پیکرهای بی جان عزیزان خود را با فریادهای حسبنا الله و نعم الوکیل برای آزادی سرزمین فلسطین تقدیم می کنند. 


شهید مطهری و فلسطین

متفکر شهید استاد مرتضی مطهری در کتاب ذی قیمت "سیری در سیره ائمه اطهار(ع)" که مشتمل بر دوازده بخش پیرامون روش و منش زندگانی برخی از ائمه معصومین(ع) است؛ ضمن برشمردن موارد جهاد در فقه شیعه که ذیل فصل صلح امام حسن(ع) آمده است در تبیین یکی از اقسام جهاد، گریزی نیز به مسأله فلسطین دارند که مرور این بحث فقهی در اوضاع و احوال کنونی می تواند چراغی باشد برای روشن تر شدن راه و مستحکم تر نمودن اراده های حامیان محور مقاومت.

موارد پنجگانه جهاد در فقه شیعه

یکم. جهاد ابتدایی یعنی جهاد بر مبنای اینکه اگر دیگران، غیر مسلمان باشند و مخصوصا اگر مشرک باشند، اسلام اجازه می دهد که مسلمین ولو اینکه سابقه عداوت و دشمنی هم با آنها نداشته باشند به آنها حمله کنند برای از بین بردن شرک. شرط این نوع جهاد این است که افراد مجاهد باید بالغ و عاقل و آزاد باشند و انحصارا بر مردها واجب است نه بر زنها. و در این نوع جهاد است که اذن امام یا منصوب خاص امام شرط است...

دوم. جهاد آنجایی است که حوزه اسلام مورد حمله دشمن قرار گرفته؛ یعنی جنبه دفاع دارد، به این معنا که دشمن یا قصد دارد بر بلاد اسلامی استیلا پیدا کند و همه یا قسمتی از سرزمین های اسلامی را اشغال کند، یا قصد استیلای بر زمین ها را ندارد، قصد استیلای بر افراد را دارد و می خواهد بیاید و یک عده افراد را اسیر کند و ببرد، یا حمله کرده و می خواهد اموال مسلمین را به شکلی برباید (یا به شکل شبیخون زدن یا به شکلی که امروز می آیند معادن و منابع و غیره را می برند که به زور می خواهند بگیرند و ببرند) و یا می خواهد به حرم و حریم مسلمین، به نوامیس مسلمین، به اولاد و ذریه مسلمین تجاوز کند. بالأخره اگر چیزی از مال یا جان یا سرزمین و یا اموری که برای مسلمین محترم است مورد حمله دشمن قرار گیرد، در اینجا بر عموم مسلمین اعم از زن و مرد و آزاد و غیرآزاد واجب است که در این جهاد شرکت کنند، و در این جهاد اذن امام یا منصوب از ناحیه امام شرط نیست.   

 

آنچه عرض می کنم عین عبارت فقهاست، عبارت محقق و شهید ثانی است که من دارم برای شما ترجمه اش را می گویم. محقق کتابی دارد به نام شرایع که از متون مسلّمه فقه شیعه است و شهید ثانی آن را شرح کرده به نام مسالک الافهام که بسیار شرح خوبی است، و شهید ثانی هم از اکابر و بزرگان تقریبا درجه اول فقهای شیعه است.

در این مورد می گویند که اجازه امام شرط نیست. تقریبا نظیر همین وضعی که الان بالفعل اسرائیل به وجود آورده که سرزمین مسلمین را اشغال کرده است. در اینجا بر مسلمین اعم از زن و مرد، آزاد و غیرآزاد، و دور و نزدیک واجب است که در این جهاد که اسمش دفاع است شرکت کنند و هیچ موقوف به اذن امام نیست.

عرض کردیم «اعم از دور و نزدیک»... می گوید: این جهاد اختصاص ندارد به افرادی که خود آنها مورد تجاوز قرار گرفته اند (سرزمینشان، مالشان، جانشان، ناموسشان) بلکه بر هر مسلمانی که اطلاع پیدا کند واجب است مگر اینکه بداند که آنها خودشان کافی هستند، خودشان دفاع می کنند، یعنی قدرت دشمن ضعیف است و قدرت آنها قوی است و نیازی ندارند، والّا اگر بداند که نیاز به وجود او هست واجب است؛ و هرچه نزدیک تر به آنها باشند واجب تر است یعنی وجوب مؤکد می شود.

سوم. جهاد خصوصی است که احکامش با جهاد عمومی فرق دارد...

چهارم. قتال اهل بغی (نزاع بین مسلمین)...

پنجم. قیام خونین برای امر به معروف و نهی از منکر...

(توضیحات موارد 1،3،4،5 به دلیل اینکه با موضوع نوشتار، ارتباط نزدیک نداشتند؛ آورده نشد)

نظرات 4 + ارسال نظر
طاهر یکشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:15 ب.ظ http://www.ataher.blogfa.com/

آقا میلاد. سلام . به روزش کن تا بیشتر استفاده کنیم.به وب من هم سر بزن بد نیست چیزای جالبی دارم.

طاهر چهارشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 ق.ظ http://ataher.bloga.com

سلام .جالب بود.به من هم سر بزن

مشگین سلام چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:21 ب.ظ http://www.meshkinsalam.ir/?p=345

پرونده ای برای مسابقه وبلاگ نویسی دانشگاه آزاد مشکین شهر (کوله بار)
http://www.meshkinsalam.ir/?p=345
حتما نظر بدهید

دوره گرد مجازی یکشنبه 11 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:52 ق.ظ

سلام حاجی
ایام محرم تسلیت
کجایی پس دلمون واست لک زده...
التماس دعا

سلام
بر شما هم تسلیت
همین دوروبرا ... کاری داشتی تماس بگیر برادر!!!
چشم دعا می کنم شما هم بنده رو فراموش نکنید از دعاتون.
یا زهراء

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد