وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

قفسه؛ طرح به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده

:: قریب به 4 سال و 9 ماه از انتشار یادداشت های گاه و بیگاه در حوزه مسائل سیاسی و فرهنگی در سطوح مختلف، در وبلاگ ارزشی تحلیلی عبرت می گذرد و در این مدت پیرامون مطالب منتشره، هزاران نظر ثبت و ده ها هزار بازدیدکننده از این تارنما سرکشی کرده اند و حالا وقت آن رسیده در کنار شیوه های قدیمی و سنتی وبلاگ نویسی، دامنه به اشتراک گذاری محتواهای ارزشی از سطح یادداشت نویسی کمی ارتقاء داده شود؛ به همین منظور دو طرح جدید در وبلاگ عبرت، بر مبنای دیدگاه "به اشتراک گذاری محتواهای انقلابی قابل نشر" کلید زده خواهد شد؛ در راستای همین زاویه دید، یادداشت «الیت ها، سمپات ها و پارادایم های یک تشکیلات انقلابی» با درونمایه انتقال و اشترک تجربیات تشکیلاتی، مراحل تدوین خود را پشت سر می گذارد و در قالب همین ابر راهبرد قابل ارزیابی است. ادعایی وجود ندارد که زمینه و بسترهایی که در آینده معرفی خواهند شد برای اولین بار رخ می دهد اما تلاش این است تا با برندسازی، تداوم و عمق طرح ها به صورت روز افزون افزایش یابد و به دست فراموشی سپرده نشود.

 

||| قــفــســه |||

طرح قفسه عبارت است از "به اشتراک گذاری کتب خوانده شده قفسه کتابهای شخصی نویسنده وبلاگ" که بر اساس یک نیاز اساسی و بنیادی و با توجه به نبود یا کمبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین نیروهای جبهه انقلاب اسلامی، انتخاب شده است. قفسه یک بازی برد-برد برای نویسنده و مخاطبان وبلاگ به حساب می آید چراکه از یک سو نگارنده با توجه به قید «کتب خوانده شده»، حتما باید کتاب هایی را معرفی کند که مطالعه کرده باشد و با محتوای آن آشنایی لازم و اشراف کافی را  کسب نموده باشد، به همین خاطر باعث رشد فردی وی خواهد شد و انگیزه ای برای مطالعه بیشتر و به اشتراک گذاری با همسنگران خواهد شد. از سوی دیگر بازدیدکنندگان هم منفعت می برند چراکه نسخه ای به دست آنان داده می شود که به آن عمل شده است و صرفا ارائه لیست بلند بالا و سیرهای طولانی و لامتناهی نیست و گام به گام می توان با قفسه همراهی نمود.

 

باید فرهنگ تبادل محتواهای انقلابی و ارزشی بین نیروهای جبهه خودی گسترش یابد یا اگر هست سامان و سازمان مشخصی بگیرد تا دچار افت و خیز غیرمنطقی در این مسیر نشود و کانال های انتقال و به اشتراک گذاری همواره باز و بروز باشند؛ نقل به مضمون است از حجت الاسلام قرائتی که در درس هایی از قرآن می گفت یک معتاد که در یک محله قرار می گیره با سرعت شروع به تولید مثل و امثال خودش می کنه و تلاش می کنه تا محیط پیرامونش رو به وضع ایده آلِ مد نظرش یعنی وضعیت اعتیاد برسونه، درسته یک ضد ارزشه اما برای او یک ارزشه. در این تمثیل معتاد در مرحله اول در رذیله و زمینه مورد علاقه اش، دارای تخصص و تبهر شده است و بعد بسراغ همسان سازی محیط رفته است حالا اگر این طرف بام را نگاه کنیم خودی ها، نیاز غیرقابل انکاری به مقاوم سازیِ استخوان بندیِ فکریِ خود دارند تا بتوانند تیم سازی و تولید کادر داشته باشند و به جلو حرکت کنند و قدم اول کتابخوانی یا به تعبیر مناسب تر کتابخواری است!

:: تـلـنـگـرات

+ تأکیدات دین مبین اسلام روی مطالعه و ضرورت وجودی این بحث، بیشمار ادله عقلی و نقلی دارد و بر کسی پوشیده نیست و تصورش موجب تصدیق می شود.

+ اهتمام انبیاء و ائمه بر علم و کتابت و دانش آموزی و ارتقاء فکری و احیاء اندیشه و اذهان و بیداری انسان ها همواره یکی از خطوط مشی و حرکت روبه جلوی ایشان بوده است.

+ مشهور است که امام راحل عزیزمان، دویست جلد کتاب بیشتر نداشته اند اما همانها را خواند و عمل نمود و تدبر کرد؛ آقا روح الله کتاب 11 جلدی الغدیر را که توان خریدنش را نداشت از پدر آیت الله شبیری زنجانی، جلد جلد امانت می گرفتند و می خواندند اما بعضی از ما، برای خرید کتاب که هیچ، حتی دستمان برای لمس کتب سیاسی و ایدئولوژیک و مورد نیازمان هم نمی جنبد! و بعضی هم معتقدند که لذتی که در خریدن کتاب هست در خواندنش نیست! و شغل شریف کولکسیون داری را در پیش گرفته اند!



+ حضرت امام خامنه ای بفرمایش خودشان در کتاب "من و کتاب" از زمان پیام های بازرگانی و دقایق قبل از خواب شبانه و بسته های پانزده دقیقه ای و در مسافرت های طولانی برای مطالعه منابع چند جلدی استفاده و بهره برداری می کنند که این جدیت برای پیروان ایشان درس آموز و یک اسوه و الگوی دست یافتنی و قابل پیاده سازی است و یکی از دلایل بروز بودن و مبسوط الیدی ایشان در حوزه های سیاسی و مذهبی و علمی و هنر و ادبیات و تاریخ و... همین است که مطالعه گر فوق حرفه ای اند. حضرت آقا یکبار چنین فرموده بودند که اگر محدودیت های جایگاه رهبری نبود، دوست داشتم در راسته کتاب فروش ها قدم بزنم اما برای بعضی از ماها خواندن کتاب نوعی شکنجه روحی و جسمی است و این در حالی است که حاضریم در باب موضوعی عمومی و تخصصی بدون هیچگونه زمینه مطالعاتی قبلی، ساعت ها به تئوری پردازی و نظریه سازی کارشناسانه، روی ابرها بپردازیم!

+ تأکیدات دانشمندان دینی از جمله آیت الله حسن زاده آملی و استاد حسن رحیم پور ازغدی در این رابطه هم خواندنی است. بقول وحید جلیلی که در یک نشستی می گفت این قدر باید بخوانید تا بالاخره از دهانتان بزند بیرون!

حجت السلام معمار منتظرین نقل می کرد که امام کتاب شوهر آهو خانم را می خواند تا آگاه باشند نسبت به وضعیت جامعه در ابعاد مختلف و بعد تصمیم گیری کنند و موضع بگیرند و هوشیار باشند، نمی شود رهبری کرد و محور شد در حالیکه از همه جا بی خبری. اگر به واقع باور داریم که ما جوانان و انقلابیون ایران اسلامی، از سوی ولی معظم فقیه "افسران جوان جنگ نرم" هستیم و در شرایط جنگی نو و نوینی قرار گرفته ایم پس باید ما هم به نوعی رهبری کنیم البته در مقیاس و اشل خودمان چراکه بقول حاج حسین یکتا، افسر یعنی فرمانده گروهان و گروهان یعنی هفتاد نفر نیرو!

 

:: مختصات کتب طرح قفسه

- کتاب های معرفی شده دارای سیر موضوعی یا موسسه ای یا شخصیتی نیستند.

- انتشار مطالب قفسه بر اساس ترتیبِ زمانِ خوانش کتاب هم نیست؛ بخشی با توجه به شرایط پست های اولیه است و فضای حاکم بر جامعه، رویدادهای سیاسی و اجتماعی هم می تواند تاثیرگذار باشند.

- انتخاب کتب تا حدی سلیقه ای است و اولویت انتشار به معنای اهمیت بیشتر کتاب نیست.

 

:: توصیه های دم دستی

بیاد داشته باشید هر کتاب ماحصل سالها تعقل و مطالعه و پژوهش یک محقق، در حوزه ای از دانش و علم و هنر است که براحتی و با کمترین هزینه مالی، انسان را با فکر و طرح و اندیشه و دریچه ای نو از عالَم بیکران علم آشنا می کند و نویسنده اش به رایگان ذهن و اندیشه خویش را با مخاطبش به اشتراک می گذارد پس بی تفاوت نباشیم اگر طالب عقب افتاده بودن نیستیم!

اگر چه امروزه قیمت کتاب کمی بالا رفته و بعضی جاها آزاردهنده می شود منتهی ارزشش را دارد که با مدیریت هزینه ها و زدن از سایر بخش های غیر ضرورری و دسته چندمی، سبد خرید کتابها را پر کرد و باید توجه داشت که کتاب نباید تبدیل به یک کالای لوکس و گران قیمت شود و از دسترس عموم خارج و دست همه به آن نرسد البته کتاب های الکترونیکی یا همان E-book ها فرصت خوبی را فراهم آورده اند برای اهلش! و در کنار آن، امانت گیری از کتابخانه ها و دوستانِ هم پیاله تان هم، راه خوبی برای کتابخوانی و افزایش دامنه انتخاب شماست تا از رهگذر توشه برداری های جوانی بتوان در آینده انقلاب اسلامی عزیز، آموزه های فراگرفته را به میدان عمل آورد. باید تلاش کرد محورهای هر کتاب را وارد نرم افزار ذهن نمود و عمل کرد تا تبدیل به سیاهه و دکور، در ذهن خواننده نشود و علم باشد نه سواد و سیاهی! البته حواستان باشد بعضی مواقع پیدا کردن کتاب های انقلابی، بعد از کار در معدن، سخت ترین فعالیت بشر روی کره زمین محسوب می شود و باید کفش آهنی به پا کرد و گشت! در کتابسرا به سیاهه های سید حسین نصر و رامین جهانبگلو و عبد الکریم سروش و جمیله کدیور و حسین بشیریه و سایر ایدئولوگ های ناتوی فرهنگی، حداقل یک قفسه انحصاری اختصاص می دهند و کتبشان مرتبا تجدید چاپ می شود اما برای خرید کتاب اسلام ناب امام باید چله نشینی کنید شاید فرجی حاصل شود!

در بخش لینک دوستان وبلاگ، نشانی برخی از سایت های معرفی و دانلود کتاب قرار داده شده است که می تواند مفید باشد و پیشنهاد می شود حداقل با یکی از این پایگاه ها مرتبط باشید

کتابخوانی بصورت سیر مطالعاتی، مطالعه آزاد، مطالعه تفننی مثل مجلات، مطالعات سطحی مثل روزنامه، مطالعات تخصصی مثل دروس دانشگاهی که متاسفانه فراموش کرده ایم که آقا فرمودند این درس خواندن شما هم خودش یک نوع جهاد است، را به درستی طبقه بندی نمایید و برای هرکدام زمانی اختصاص دهید چراکه هر گلی بویی دارد!

جزوه های کم حجم و جمع و جور و پرمایه دانشجویی در همین قطع های کوچک و عمدتا آ5 می تواند شروع خوبی برای خواندن باشد اما هیچگاه جای کتاب را نمی گیرد بلکه پل و مشوقی است بسوی ورود به دنیای کتابخوانی

رمان، شعر، سیاسی، مذهبی، تاریخ را در هم بخوانید و لذت ببرید

عبرت ها زیاد و عبرت پذیران اندک اند در کتابخوانی درس عبرت بگیرید و برای خود الگوهای مناسبی بیابید

راستی گفتن این جریان هم خالی از لطف نیست که اولین کتاب غیر درسی را که بصورت نیمه جدی در کودکی و دوران دبستان خواندم بخش هایی از کتاب عدل الهی استاد شهید مرتضی مطهری بود! یادم نیست چطور بدستم رسید اما بعدها فهمیدم یکی از ثقیل ترین کتاب های استاد بوده است؛ بخش فلسفه شُرورش را خاطرم هست و جالب اینجاست که قابل فهم بود!

:: اگر تمایل دارید کتاب هایی را که می خوانید در قفسه به اشتراک بگذارید؛ برای اینکار کافی است یک تصویر از جلد کتاب که می توانید با دوربین گوشی خود بگیرید را ارسال کنید به عبرت به انضمام خلاصه ای از محتوای کتاب و ژانر و موضوع آن و ناشر و بیوگرافی کلی کتاب و حس و برداشت تان از کتاب مورد نظر.

نظرات 21 + ارسال نظر
مهدی امیرخانی یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:37 ق.ظ

با سلام / خیلی طرح جالبی مطرح کردند به نظر من قابل اجراست و بقیه دوستان میتوانند از تجربیات کتابخوانی دیگران استفاده کرده و بدون صرف وقت برای پیداکردن کتب پرمحتوا به کتابهای غنی دست پیدا کنند.
باتشکر از بلاگ خوب آقا میلاد.

سلام افسر جوان آقا سید علی
برادر خوبم آقا مهدی
خوشحال میشم هم قطارایی هم که اهل هستند این کار رو مستقلا یا با هم ادامه بدیم
ولینصرن الله من ینصره

قدسی نژاد یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:05 ب.ظ

شما دستی چیره و چهره ای گیرا و ذهنی مبتکر دارید
پیش بسوی ظهور

چوب کاری نفرمایید!
این همه که گفتید با بنده بودید؟!
به هر حال لطف فرمودید و همچنان ارتباط خودتان را با عبرت حفظ و تقویت کنید

م.ق یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:46 ب.ظ

سلام.من خییییلی علاقه دارم کتب مفید مطالعه کنم!!! ولی چون تجربه ندارم کتاب خوب سراغ ندارم!!!به من معرفی کنید!

سلام
دوست داشتن یک موضوع هست و حرکت به سمت دوست داشتنی ها یک بحث دیگر یعنی باید علاقه تان رو جهت دهی کنید
لباس کهنه و قدیمی خود را نگه دارید ولی کتاب بخرید!
کتابخوانی هم یک نسخه یکسان نیست که برای همه بشود پیچید و سلایق و علایق فرد هم مهم است اما برخی کتب وجه مشترک غالب خواننده ها هستند

قرارگاه ما ایستاده ایم یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:43 ب.ظ http://weresist110.blogfa.com

با سلام
در قرارگاه ما ایستاده ایم مهمات جدید آوردیم برای خط
لطف کنید بیایید خط
نترسید...
خط فعلا امن نیست...
نظرتون در مورد این مهمات بسیار مهمه برای ما
دعا کنید با هم شهید شیم
یا علی برادر یا علی

سلام بر شما
خدمت می رسیم انشاالله
چشم
شهادت هنر مردان خداست... انشاالله که توفیق بشه
یا علی

سعید قهرمانی سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:21 ق.ظ

سلام حاج میلاد عزیز،
هنوز هم خاطرات طرح ولایت در خاطرم هست و خواهد بود...
از اینکه دستنوشته هایت این قدر پربار شده خوشحالم و مسرور،
اولین مطالبت را که مرور کردم فقط رونوشتی از گزیده اخبار روز بود،
و امروز این دستنوشته ها حاکی از حرکتی است مستمر به سمت قله ی بلوغ تحلیلی-تحریری ...
وعده ی خدا حق است که:
الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...
هماره بر صراط حق باشی...

به به آقا سعید بزرگوار
مشتاق دیدار برادر!
دعا بفرمایید که اگر تو خطیم، باقی بمونیم

سلمان سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:11 ب.ظ

بابا حاجی به خدا اگه پست هاتو کوتاهتر بزنی هیچکی ناراحت نمیشه من قول میدم از همه رضایت می گیرم !

عزیز دل برادر! این ست ها رو که اگه بگی طولانی بقیه رو که برای آنده در حال تدوینه رو که تاب نمیاری! یه کم خودسازی کنید!

خادم جهادیون چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ق.ظ

سلام جناب آقای منصوری .
بحث خوب و ارزشی رو مطرح کردید . ان شاالله که همت داشته باشیم ، بنده و دیگر دوستان ، تا در این طرح مجدانه شرکت و از اثرات پربارش بهره مند بشیم .
خدا قوت

سلام جناب راعی مخلص
انشاالله با هم طرح رو پیش ببریم

گورکن چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:19 ب.ظ

مرگ بر تو و امثال تو
بری زیر گل

از اینکه بنده رو مورد مهر خودتون قرار دادید بی نهایت سپاسگزارم!
این نحوه برخورد شما نشون داد که طرح خدا رو شکر زده توی خال!
آرم اینه که یه روزی برم زیر گل باید با زیر گل رفتن زندگی کنیم.
ممنون

باران دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:22 ب.ظ http://shamimehyas.blogfa.com

سلام.وبلاگ خوبی جهت اطلاع رسانی داری.موفق باشی.
به من هم سر بزن

سلام
سپاس
چشم

سید امیر سه‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:13 ب.ظ http://www.iran-eslami.blogfa.com

با سلام
با مطالب : جنجالی به نام اوین و سلام امام حسین مهربون به روزیم ...
از وبلاگ دوستداران ایران اسلامی حتما بازدید کنید و نظرتونو بدید . ضرر نداره مطمئن باشید !
در صورت تمایل برای تبادل لینک حتما به ما اطلاع دهید . ( لوگوی وبلاگ ما را در وب خود قرار دهید و به ما اطلاع بدین )
مطالب زیبای وبلاگتون نیز در وبلاگ دوستداران ایران اسلامی در صورت تمایل درج خواهد شد .
منتظرتون هستیم .
یا علی

سلمان دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:44 ق.ظ

نبینم مطلبات کم نظر شدن دادا

خدا روزی رسونه!

واله دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:38 ب.ظ http://www.razeatash.mihanblog.com

سلام برادر پایه ات ام اساسی کتاب های استاد طاهرزاده غوغا کرده غوغا!شیرین ،جذاب ،عرفانی و فلسفی و انتقال مفاهیم ساده
فایل pdfو word تمام کتاباشم توی سایتش است
www.lobolmizan.ir

سلام
ممنون از اطلاع رسانی تون

zahra چهارشنبه 24 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:27 ب.ظ http://check-softwar.ibsblog.ir/

سلام.بسیار ممنونم.
شما هم لینک شدید

موید باشید

]] دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:39 ب.ظ

عاطفه پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:59 ب.ظ http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=7551

داشتن یا نداشتن سلاح هسته ای، مسئله این است
http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=7551

شورشگر جمعه 22 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:31 ق.ظ http://shureshgar.blogfa.com/cat-33.aspx

سلام. بنده نیز در وبلاگ شورشگر معرفی کتابهای زیادی انجام داده ام اما پراکنده است و وقت پیدا کردنشان را ندارم. اما در لینکی که قرار داده ام چند نمونه کتاب برای به اشتراک گذاشتن هست.

سپاس آقا جواد

مرضیه سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:47 ب.ظ http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=7522

سلسله مباحث استاد رائفی پور با موضوع آخر الزمان-قسمت اول
http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=7522

محمودرضا سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 04:26 ب.ظ http://yamahdifatemeh.blogfa.com/

سلام
وبلاگ حضرت را لینک نمودم در صورت امکان شما هم وبلاگ حضرت را لینک نمائید
با تشکر

سلام
لطف فرمودید
لینک شدید

ناقور سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:49 ب.ظ

سلام میلاد خان،این کار در سایت pixelbook.ir در حال انجامه، یه سر بزن ببین چه جوریه.

سلام بر ناقور
سایت رو دیدم
شروع بکارش یعنی اولین پستش تاریخ 31 تیر92 رو داره و خوشحال شدم که یادداشتی که در 22مهر91 با عنوان "قفسه؛ طرح به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده" در عبرت کار شد ایده ای شد برای راه اندازی سایر پایگاه های کتاب.

mellikar سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 01:19 ب.ظ https://mellikar.com//

ممنون

سامانه قانون کار سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 01:20 ب.ظ http://ghanoonekar.com/

با سلام وبلاگ و سایت http://ghanoonekar.com/ قانون کار را راه اندازی کردم لطفا نظرات خودتون را بگید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد