وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

روایت خبرنگار گاردین از ضیافت شام با احمدی نژاد

خبرنگار روزنامه گاردین چاپ انگلیس که در ضیافت شام رییس جمهوری کشورمان در نیویورک شرکت کرده بود در مقاله‌ای نوشت: محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران به دنبال احترام، عزت و برابری در تمام دنیاست.

به گزارش ایرنا، استفان کینزر در در شماره امروز گاردین نوشت: آقای احمدی نژاد سخنان خود را در این ضیافت با یک آیه قرآن آغاز کرد و پس از سخنانی کوتاه از هر یک از ما خواست یک سوال از او بپرسیم.

دو چیز نظر مرا دراین جلسه به خود جلب کرد. اول اینکه ایران در روابط بین‌الملل به موضوعات خاص و مشخص نمی‌اندیشد و در عوض به دنبال موضوعاتی همچون احترام، عزت و برابری است که برای کل جامعه جهانی مفید است.

کینزر نوشت: ایران کشوری است که در  ۲۰۰ سال گذشته مورد سوء‌استفاده و غارت بیگانگان قرار گرفته است و این موضوع زخم عمیقی بر روابط این کشور با خارجی‌ها گذاشته است.

دومین چیزی که توجه مرا در جلسه پنجشنبه شب جلب کرد حضور دیپلمات‌های کهنه کار و باتجربه آمریکایی همچون توماس پیکرینگ در میز شام بود. به نظر می‌رسد اگر باراک اوباما واقعا به دنبال برقراری ارتباط با ایران است باید با این تیم دیپلماتها با ایران وارد مذاکره شود.

خبرنگار گاردین در ادامه به نقل از رییس جمهوری کشورمان نوشت: ما جهان را متفاوت از آنچه سیاستمداران آمریکایی می‌نگرند می‌بینیم.

کینزر نوشت: آقای احمدی نژاد از اینکه قدرتهای خارجی از موقعیت یک رهبر به دنیا می‌نگرند شاکی بود و گفت کشورها باید حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

آقای احمدی نژاد گفت اگر آمریکا دیدگاه‌های یک طرفه خود را کنار بگذارد ایران می‌تواند به ایجاد ثبات در افغانستان کمک کند.

خبرنگار گاردین با اشاره به مشاهداتش در این ضیافت شام با رییس جمهوری کشورمان افزود: هرگونه مذاکره ایران با آمریکا تنها درصورتی موفقیت آمیز خواهد بود که تمام مسایل مهم را که باعث جدایی دو کشور شده است مورد خطاب قرار دهد و به مسایل جزیی همچون پرونده هسته‌ای ایران نپردازد.

کینزر نوشت: برداشت نهایی من این بود که اگر تیم مذاکره‌کننده آمریکایی از دیپلماتهای آینده نگر همچون آنهایی که در این ضیافت شام حضور داشتند استفاده کند به طور قطع ما شاهد موفقیت در روابط ایران و آمریکا خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد