وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

وبلاگ ارزشی - تحلیلی عبرت

ان فی ذلک لعبرة ||| از دیگران عبرت بگیرید قبل از آنکه عبرت دیگران شوید

اصولگرایان: 60%، مستقل‌ها: 25%، اصلاح‌طلبان: 15%

گزارش‌ها از سراسر کشور و بررسی تطبیقی با آمار اعلام شده از ستاد ا نتخابات وزارت کشور حاکیست مردم بار دیگر و برای پنجمین بار متوالی به اصولگرایان اعتماد کردند.



بنا بر مشاهدات و گزارش های ستاد انتخابات وزارت کشور، لیست ها و شخصیت های منسوب به اصولگرایان در بیش از 60 درصد حوزه های انتخابیه سراسر کشور حائز اکثریت آراء برای راهیابی به مجلس هشتم خواهند شد.



اولین برآوردها از میزان مشارکت مردم بر مبنای برگه رأی های مصرف شده نشاندهنده مشارکت بیش از 60درصدی است. استاندارد پذیرفته شده برای انتخابات پارلمانی در غرب بین 50 تا 70 درصد است. این آمار در انتخابات محلی 40 تا 60 و در انتخابات ریاست جمهوری 60 تا 80 درصد است.



مجلس پنجم با آمار 71 درصد و مجلس هفتم با 51 درصد بیشترین و کمترین آمار حضور در انتخابات مجالس پس از انقلاب ایران را داشته اند. این در حالیست که با توجه به برگزای انتخابات مجلس در روزهای پایانی سال و دغدغه خانواده های ایرانی برای خرید شب عید، پیش از این برخی تحلیلگران داخلی نسبت به مشارکت پایین در انتخابات اظهار نگرانی کرده بودند. به نظر می رسد خودباوری ایجاد شده در مردم به ویژه پس از سوم تیر 84 و ملموس شدن امکان ایجاد تغییرات مبنایی برغم خواست کانونهای قدرت و ثروت، نقش مؤثری در افزایش انگیزه برای حضور در انتخابات داشته است.



خط خبری تحلیلی خبرگزاریها و روزنامه های خارجی در قبال انتخابات مجلس هشتم حول 2 محور غیررقابتی خواندن انتخابات و تأکید بر ردصلاحیت کاندیداهای مخالف دولت به همراه القاء برگزاری انتخابات به مثابه یک رفراندوم برای سنجش پایگاه اجتماعی رئیس جمهور بوده است. محورهایی که انتظار می رود جریان موسوم به اصلاح طلب داخلی هم در روزهای آینده به ویژه محور اول آن را برای تحت الشعاع قرار دادن شکست بزرگ، با قوت دنبال کند.



از دیگر ویژگیهای قابل توجه انتخابات روز گذشته، تمایل رأی دهندگان به لیست های انتخاباتی بود که البته پیش از این نیز در مجالس گذشته سابقه داشته است و در این انتخابات نیز درج کدهای انتخاباتی و دشواری های یافتن کد نامزدهای مستقل به ویژه در شهرهایی با کاندیداهای پرشمار نظیر تهران، رأی دهندگان را به سوی استفاده از روش سهل تر استفاده از لیست های انتخاباتی سوق داد.



عدم اقبال به اصلاح طلبان نیز در حالی برای پنجمین بار متوالی در جریان یک انتخابات فراگیر تکرار شد که تا پیش از این برخی تحلیلگران با استناد به مواردی نظیر رفتار سینوسی رأی دهندگان در جوامع در حال توسعه در قبال جریان های سیاسی و یا برخی مشکلات معیشتی، گمانه زنی هایی درباره اقبال نسبی به جریان خارج از قدرت را پیش بینی می کردند.



اصلاح طلبان که در انتخابات مجلس هفتم پس از اجرای پردهای مختلفی از نمایش های تحصن، استعفای نمایندگان، استانداران و وزرا، سرانجام قادر به ایجاد کمترین انگیزش عمومی در جامعه نشده بودند و در سرانجام به منظور حفظ پسماندهای حیثیتی برای گام های بعدی، ناچار به تحریم انتخابات شدند، در این انتخابات برغم اظهار نگرانی های اولیه و اعلام هشدارها مبنی بر آنچه که آن را "ردصلاحیت گسترده" کاندیداهای خود می خواندند، تمام قد در انتخابات ظاهر شدند و در تهران لیست کامل 30 نفره دادند.



این جریان سیاسی اما به منظور بازیابی مقبولیت در میان جامعه رأی دهندگان مجدداً از حربه ای استفاده کرد که در انتخابات شوراهای شهر و روستای سال گشذته مؤثر واقع نشده بود. استفاده از زیرعنوان "یاران خاتمی" به همراه عکس سفیدپوش رئیس جمهور سابق برای تراکت های تبلیغاتی ائتلاف اصلاح طلبان در حالی برای لیست انتخاباتی این طیف برگزیده شد که سال گذشته نیز دقیقاً از چنین تاکتیکی برای جلب آرا استفاده شد اما در نهایت تنها 4 نفر از 15 نفر عضو شورای شهر تهران از میان یاران خاتمی برگزیده شدند و در سایر شهرهای بزرگ نیز اغلب چنین برآیندی ایجاد شد.



با این حال، همانگونه که پیش از این برخی منابع خبری اطلاع داده اند، اصلاح طلبان که برآوردهایی نسبت به شکست سنگین در انتخابات مجلس داشته اند، برنامه ریزی دقیقی برای فاز بعدی این پروژه کرده اند. در فاز بعدی، جریان شکست خورده خواهد کوشید با استفاده از حربه های تکراری مانند صدور بیانیه هایی با مضمون تقلب در انتخابات، تخلفات گسترده و...، آرائ مأخوذه را مخدوش جلوه دهد. این تاکتیک البته مشابه رفتارهای کودکانه ای است که پس از باخت در یک بازی، اساس آن را زیر سؤال برده و با گریه و زاری و مظلوم نمایی، شکست خود را تحت الشعاع قرار می دهند. این رفتار اگرچه کودکانه است اما در عرصه رقابت همواره جزء تاکیتک های ثابت شکست خوردگان بوده است.



گفتنی است لیست انتخاباتی منتسب به اعتمادملی در تهران ار اقبال ضعیفی برخوردار بوده اما در برخی شهرستان ها نسبت به لیست اصلاح طلبان موقعیت برتری دارد.



آخرین گزارش ها در حالی از پیروزی قاطع اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم خبر می دهد که اگرچه کاندیداهای مستقل بخت چندانی برای راهیابی به مجلس از تهران را ندارند اما در برخی شهرستان ها، حتی نسبت به رقبای لیستی خود موقعیت امیدوار کننده تری دارند.



از سوی دیگر، لیست موسوم به ائتلاف فراگیر نیز در شهرستان ها موفقیت ویژه ای نداشته و در تهران نیز برغم بداخلاقی های گسترده از جعل عنوان گرفته تا استفاده از نام کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان بدون رضایت و هماهنگی آنان، تقریباً همین وضعیت را دارد.



لیست موازی اصولگرایان در روز آخر تبلیغات در تیراژ 10 میلیونی با قرار دادن حدادعادل به عنوان سرلیست منتشر شد. نام حداد در حالی به عنوان سرلیست در تبلیغات انتشار یافته قرار داده شده بود که رئیس مجلس در بیانیه ای مشترک به همراه 3 تن دیگر از کاندیداهای اصولگرایان، رسماً از لیست های موازی اعلام برائت کرده بود و متعاقب این اقدام، سخنگوی ائتلاف موسوم به فراگیر نیز در حمله ای کم سابقه به حدادعادل، او را فرصت طلب سیاسی خواند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد